torsdag

At høre sig selv

Nu har jeg i et stykke tid lavet podcasts/lydfiler til flere af indlæggende på denne blog af den simple grund at adskillige ting vil fungere bedst, når de besøgende har mulighed for at høre hvordan det lyder, evt. også med en mundtlig forklaring, der supplerer den skriftlige.
Det har også givet mig mulighed for at høre mig selv, og jeg har set, at det er nok en gavnlig ting for alle musikudøvere. Her kan man straks høre, hvilke unoder man er slem til at lave og som man ikke opdager selv, når man sidder og spiller. Adskillige ting, som jeg skulle publicere her, måtte jeg tage om et par gange eller skære noget i.
Før i tiden var det båndoptageren, der kunne gøre denne gavnlige funktion, i første omgang den såkaldte spolebåndoptager. Den havde efter sin tids forudsætninger udmærket lydkvalitet, men var klodset og besværlig. Så kom kassettebåndoptageren, som var mere handy, men var en svækkelse af lydkvaliteten.
Ved den digitale revolution fik vi først de såkaldte DAT-bånd, der reducerede båndstøjen betydeligt. I dag kan man indspille på sin computeren med en god mikrofon eller med en mp3-optager, som kan haves i lommen. Her får man absolut den bedste optagekvalitet, der så yderligere kan forbedres med den rette software.
Men selv om du måske ikke lige har ambitioner om at udgive noget, hverken på Nettet eller CD, så kan det være en god hjælp at indspille bare for at høre dig selv. Det er absolut en mirakelkur til at fjerne diverse unoder.
Mikrofoner af god kvalitet og mp3-optagere kan købes i de musikforretninger, der handler med elektrisk udstyr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: