tirsdag

Øvning på guitar i julen

Jeg har tidligere betonet, at den daglige øvning er en betingelse for, at ens spil kan gå fremad.
Så kommer julen, der er så meget man skal nå, alle julefrokosterne, alle gaverne der skal købes, kort der skal skrives så kommer juledagene med samvær med familien - og bare en uge efter skal man fejre nytår, så blev det ikke til noget.
Stop nu lige lidt! Den danske jul er en tradition med megen musik og sang. Benyt dig af det, så holder du fingrene i gang. Det er et godt argument for at lære nogle julesange. Brug guitaren når de skal synges med familie, venner, kollegaer - enhver kan selv fuldføre listen, alt efter hvor man er.
Sæt dig for hvert år at lære et par julesange, der indeholder noget af det, du har lært på guitaren i årets løb. Det har jeg selv gjort efter på denne blog, for jeg har lagt nogle begyndervenlige julesange ud, hvor der anvendes de akkorder, som man har lært via mit forløb Kom i Gang med Guitaren, og for dem, der er lidt videre end det - ovre begynderstadiet eller på vej ud af det - lagt et par vampbaserede julesange ud med baggrund i indlægget Kender du vampen. Jeg kan anbefale at se på dem. Så er der indlægget Julesange for fortsættere, for dem der er lidt over begynderfasen.
På den måde slipper man for det dilemma, at den daglige øvning forsvinder i juleræset og nytårshalløjet. At du måske lige nytårsdag føler dig for mat i koderne til en øvesession, det er så i orden, bare det så bliver ved den ene dag. Men du kan måske spille til nytårsaften, se  Nytårssange for begyndereVor traditionelle nytårssang for guitar og Skålsange.
Se også Guitar og fællessang
Glædelig guitarjul.