fredag

Fortsæt med nye akkorder - 4. lektion E-.mol og den lille vamp

Begynd med lektion 1
Du kan efter sidste indlæg spille sange med to og tre akkorder i D-dur, G-dur og A-dur, og i D-mol og A-mol.
OBS! Hvis du på nuværende tidspunkt har svært ved at huske alle akkorderne, så hent min oversigt Grundlæggende Åbne akkorder. Jeg vil råde til, at du lærer akkorderne trin for trin via disse indlæg og bruger filen til opslag, når du har glemt en akkord, På den måde får du dem bedst ind på lystavlen.

Vælg efter sangstemmen

Så kan du vælge toneart efter din egen eller andres stemmer, som kan synge - er D-dur for høj, så vælg en af de to andre. Mange vil så synes, at G-dur er noget lav til deres stemme - så vælg A-dur. I moltonearterne er D-mol højtliggende og A-mol lavere. Husk, at det er lovligt at bruge capo.

Den lille vamp i G

Men nu vil jeg i dette indlæg lære dig en akkordfølge, som er meget almindelig, der er sange, der kører på at den gentages hele vejen, det kaldes en rundgang. Du kan spille den i G-dur med akkorder du allerede kan, den kører:
G - Am - D7 - G.
Børnesangen Se min kjole kører på den:
Første vers af Se min kjole med akkordangivelser

Hør på podcast

Den lille vamp i D

For at spille den i D-dur må du lære en ny mol-akkord, Em. Det er så også en af de lettere, den ser sådan ud:
Diagram over E-molakkord for guitar
Em

Når du så skal spille akkordfølgen i D-dur, så kører det:
D - Em - A7 - D.
På podcasten spiller jeg den til Pippi Langstrømpe-sangen.
Første vers af Pippi Langstrømpes sang med akkordangivelser

Hent filen Sange til den lille vamp. Her er Se min kjole i D-dur og hele Pippi-teksten og nogle flere sange i samme rundgang.
Øv denne akkordfølge i de to tonearter. A-dur må du hellere gemme lidt, der er den tilhørende mol-akkord nok lidt mere avanceret.
Men udover de to sange, så kan følgende sange også synges på denne akkordfølge: Autumn Leaves, Hush little Baby og I en skov en hytte lå, de er alle på filen Sange til den lille vamp.
Når der er noget, det hedder lille vamp, så er der også en almindelig vamp. Du skulle med de akkorder, som du har lært indtil nu, kunne spille den almindelige vamp i G-dur, gå til Kender du vampen og prøv.
Hør på podcast

Modal i E-mol

Du er nu også i stand til at spille modale molsange i E-mol, her erstattes

  • Am med Em
  • G med D
Jeg synger sangen Gallows Pole på podcasten i E-mol. Denne og andre sange i modale mol findes på filen Begyndersange i mol to akkorder
Hør på podcast
Listen to "Lær at spille guitar" on Spreaker.
5. og næste lektion
Her lærer du H7 og E, og bliver i stand til at spille sange med to og tre akkorder i E-dur og E-mol.