søndag

Vintersange for guitar


Nu har jeg så uploadet en pdf-fil med fem vintersange af varierende sværhedsgrad, men hvis du kan de grundlæggende åbne akkorder, så burde du være i stand til at spille dem i de tonearter, som de er noteret i.
Den første, Spurven sidder stumt bag kvist, er i  D-dur med de tre gængse akkorder, D, G og A7, men skiftene er meget hurtige. I slutningen kommer der en Em ind, så sidste linie danner en lille vamp.
Den anden, Det er hvidt derude, er i A-mol med de tre gængse akkorder, Am, Dm og E7, i 3/4-takt. Skiftene er hyppige.

Den tredje, I sne står urt og busk i skjul, er noteret i C-dur med de tre gængse akkorder, C, F og G7, så kommer der lige en Am på et lidt usædvanligt sted.

Sneflokke kommer vrimlende er i D-dur med de gængse tre akkorder, så kommer der en E7 lige før A7 et enkelt sted, som vist i Fortsæt med nye akkorder 8. lektion.

Den sidste, børnesangen Nu sner det, har jeg noteret i A-dur. Melodien er taget fra jazzsangen A Tisket, A Tasket, der var et hit for Ella Fitzgerald. Det er de tre gængse til A-dur, A, D og E7, men i "the bridge" skiftes der fra D til Dm et sted, og A til A7 et andet sted. Det kan forekomme, og netop af den grund opfordrede jeg til at øve skift mellem dur og mol på den ene side, og dur og 7-akkorder på den anden side i Fortsæt med nye akkorder, 9. lektion.

Hvis du vil spille disse sange i andre tonearter, henviser jeg dig til min side om transponering.

Rigtig god fornøjelse med sangene i de kolde vinterdage.
Vintersange for guitar.


Mogens Sørensen
Sangbog for guitarbegyndere
kr151,08 Paperback

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Velkommen til at give en kommentar: