tirsdag

Hvornår er man ovre begynderfasen på guitar?

Dette spørgsmål har jeg fået stillet nogle gange, og af alle de spørgsmål, som man får stillet som underviser, er det et af de vanskeligste, for der er ikke noget entydigt svar på det.

Hvornår begyndte du på guitar?

Musikere har en dato med årstal, hvor de begyndte. Den dag, hvor du satte dig ned med en lærebog og lærte den første akkord.
Eller den dag, da du helt blank mødte op til første time med guitarundervisning.
Eller den dag, da du fandt Lille Peter Edderkop som melodi på guitaren.
Ja, starttidspunktet kan du sikkert godt fæste, naturligvis kan du have glemt det præcise tidspunkt, men bare du kan huske cirka hvornår det var.
Så kan der også regnes ud, hvor lang tid det var siden. Det er der ingen ben i, men ud fra det kan det ikke afgøres, om du er begynder endnu. Mange bliver hængende i begynderbogen flere år i træk og kan bare ikke få det ind i hovedet, ja, eller kroppen for den sags skyld. Andre lærer meget hurtigt og er måske gennem begynderbogen på - ja, et halvt år, måske, men det er også en meget lærenem type. Det kan bero på, hvor meget du får øvet på din guitar. Jeg har tidligere betonet den daglige øvelse. Uden den må du se i øjnene, at det bliver march på stedet.

Hvor meget kan du på guitar?

Men hvor meget skal man så kunne for at kalde sig viderekommen? Det er så straks lidt lettere at sige, men alligevel.. På et videregående hold i bluesguitar havde jeg en gang en, der kunne det grundlæggende særdeles godt. men da jeg første time kastede mig ud i at vise en blues i E-dur, som er en meget brugt toneart i den genre, så viste det sig, at han ikke kendte H7-akkorden, som hører til E-dur. Så den måtte jeg lige lære ham, og han måtte bruge noget tid på at øve den. Der er også mange, der spiller aldeles fremragende ledsagelse til folkesange i flere år uden at kunne et eneste barrégreb eller kunne melodispil hverken efter noder eller tablatur. Det kan være meget svært at sige, om de stadig er i begynderfasen, men en ting er sikkert: når de skal til at lære nogen af de nævnte færdigheder, så vil det føles som at begynde forfra, bortset fra, at de så lige har noget de kan, som de kan hygge sig med ind imellem.
Eller hvad med den klassiske guitarist, der kan spille stykker af selveste Bach overbevisende, men ikke kan spille fødselsdagssangen til sønekes fødselsdag? Også de begynder næsten forfra, når de skal lære sangledsagelse med akkorder.

Mellemfasen på guitar

Men kan nogen af de nævnte kalde sig viderekomne? Det er også svært at sige.
Vi har ikke rigtig noget ord på dansk for det, som man i engelske musiklærebøger kalder "intermediate," mellemfasen, hvor man er ovre begynderstadiet, men ikke rigtig kan kaldes viderekommen endnu, henholdsvis "beginner" og "advanced" på engelsk. Det burde vi have, i mangel af bedre ord kalder jeg det nu mellemfasen.
Ikke at man uden videre kan sætte nogen grænser for den mellemfase på nogen måde, lige så lidt som jeg sagde, at man uden videre kan sætte en grænse for begynderfasen, men at regne med den gør det lidt lettere at placere sig selv for dem, der ikke er helt begyndere længere, men heller ikke lige viderekomne. Det kan godt være en vanskelig fase at komme videre fra på den måde, at det er så fristende bare at pleje mageligheden og spille det man kan - jeg plumpede selv i mange gange, stol på det! For dem, der er i den fase, vil jeg da give det råd: sørg hele tiden for at lære nyt! Når du øver, så start med noget du kan for at varme op, fortsæt så med at øve noget nyt og slap så af med noget du kan. Sæt dig et mål at lære en bestemt ting og øv det dagligt, bliv stædigt ved, hvis det er svært.
Jeg har på denne blog haft mange indlæg, der henvendte sig til begyndere, men jeg har sat mig for efter årsskiftet at lave noget mere, der henvender sig til dem i mellemfasen. For så vidt har jeg da enkelte indlæg, der gør det, se under tagget For fortsættere.
Men svaret på spørgsmålet er som sagt ikke entydigt. Du vil nok føle dig i mellemfasen, når du kan rimelig meget uden besvær, men kan se, at der mangler en del endnu. Det vil jeg også være enig med dig i, eventuelle huller, som jeg på denne blog har vist til begyndere må udfyldes hen ad vejen.